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Competition and Public Policies (codice 91951)

Curriculum: Global Economy and Business del corso di Global economy and business
Programmazione per l'A.A.: 2020/2021

Appelli d'esame: Calendario - Prenotazioni
Orari del corso di Global economy and business: apri


Crediti Formativi Universitari (CFU): 6,00
Settore Scientifico Disciplinare (SSD): SECS-P/03
Ore aula: 42

Canale unico

Obiettivi:
Obiettivi di Apprendimento

Aspetti cognitivi
- Raggiungere una conoscenza generale delle tematiche relative alla concorrenza
- Descrivere l'evoluzione storica della normativa antitrust nel mondo
- Analizzare lo sviluppo della disciplina sulla base dei fatti storici che ne hanno determinato lo sviluppo
- Essere capaci di fare comparazioni internazionali
- Conoscere i modelli base dei meccanismi di interazione tra imprese
- Capire il concetto di "Politica Pubblica"
- Sostenere o criticare diverse "decisioni pubbliche" utilizzando le nozioni acquisite nel corso

Obiettivi di apprendimento analitico e critico (scritto e orale)
- Identificare gli elementi di base per l'interazione tra imprese
- Valutare le politiche antitrust grazie a quanto appreso nel corso
- Essere in grado di analizzare diverse politiche pubbliche per trovare punti di forza e di debolezza
- Utilizzare l'apparato teorico acquisito per analizzare situazioni reali
- Identificare gli elementi chiave del disegno delle politiche pubbliche.

Programma:
This course aims to give students an introduction to the economics of competition (or “antitrust”) law and policy and to some instruments available to firms operating in global markets.
The course is divided in two parts. The first one provides a conceptual framework to analyze the interaction among firms. Some key formal models will be introduced to simplify broad classes of situations regarding competition policy issues, such as collusion, mergers and exclusionary practices. References to competition cases and their policy implications will be stressed.
The second part of the course discusses the incentives and regulatory policies of the European Union, aiming to provide tools and fundamental models to understand the European institutional system for an in-depth insight of both institutional and non institutional players of the area. Different examples of instruments available to firms, such as incentives (e.g. structural funds), procurement policies, the Small Business Act for Europe and so on, will be discussed.
The reasoning will always keep in mind the global context in which firms behave. Students will be given examples and comparisons with relevant countries belonging to different parts of the world.
At the end of the course, the participants should be able to use the most important means available in the framework of competition policy so as to carry out a set of tasks and activities for companies and public institutions, or anyway to be ready to tackle them. This will be carried out in class discussions, weekly exercises, essay questions and teamwork on case studies.

Testi:
Motta, M. (2004), Competition Policy. Theory and Practice, Cambridge University Press, Cambridge, MA.
Etro, F. (2007), Competition, Innovation and Antitrust, Springer
Birkland, T.A. (2010) - An Introduction to the Policy Process: Theories, Concepts, and Models of Public Policy Making, Routledge, 3rd edition
Slides available on the classroom platform of the course


[Ultima modifica: mercoledì 30 novembre 2016]