
WP1 - User-centered, safe and sustainable zero emission vehicle integration
Task 1.6 - Methodologies for the definition of vehicle layout reconfiguration (e.g. battery modularity) based on safety and performance requirements
WP2 - High efficiency, zero emission powertrain
Task 2.3 - Functional, performance, mechanical, electrical, and thermal testing for the characterization of fuel-cell based powertrains subsystems
WP3 - Structural components and subsystems for high efficiency and zero emission connected vehicles
Task 3.3 - Design and construction of control systems for active and semi-active suspensions for automotive applications based on magnetorheological fluids
WP4 - Ergonomics for assisted and autonomous vehicles
Task 4.2 – Ergonomics analyses. Record of vibrations and analysis by Hilbert Transform, for monitoring
Task 4.3 – Optimization of Vehicle dynamics for assisted driving techniques to optimize comfort
Task 4.4 – Study for collecting data useful for correlating diseases and vibrations
WP5 - Vehicle dynamics and tires for new generation zero emission vehicles
5.1 Laboratory infrastructure
5.2 Mechanical design and construction of novel suspension and transmission systems
5.3 Hierarchical multiscale material modeling and experimental testing of conventional and renewable rubbers for tires
5.4 Vehicle dynamic modeling and simulation for innovative layouts and tire-road interaction
5.5 Low energy consumption innovative tire development
5.6 Subsystem tests
L'obiettivo dello Spoke 2 è quello di sviluppare nuovi concetti di veicoli per ridurre l'impatto del sistema di trasporto. L'idea è che i veicoli piccoli, leggeri, riconfigurabili e integrati in reti di dati e ricarica siano una risposta per realizzare un sistema di trasporto sostenibile dal punto di vista ambientale, economico e sociale.
Stiamo lavorando per raggiungere questo obiettivo, attraverso lo sviluppo, l'ottimizzazione e il test a livello di veicolo su: propulsori elettrici e a idrogeno ad alta efficienza; componenti e sistemi innovativi come pneumatici, sospensioni, controllo; integrazione del veicolo nelle reti dati e di ricarica.
In particolare il focus sarà su: nuovi concept di auto elettriche leggere riconfigurabili e sicure per la mobilità urbana integrate con reti dati e di ricarica; veicoli a idrogeno ad alta efficienza per consegne a breve/medio raggio.
SPOKE LEADER - POLITECNICO DI TORINO
AFFILIATI - BREMBO, CRF - CENTRO RICERCHE FIAT (STELLANTIS), IVECO, SNAM, TEORESI, UNIBO, UNICAS, UNIPA, UNISA
Lo sviluppo di sospensioni intelligenti |
PROGETTI CLOSED CALL |